onsdag 21. mars 2012

Den pinlige praten



Vår eldste sønn har tidligere spurt litt om dette med barn.
Jeg har skrevet et innlegg før hvor jeg nevnte det at han var litt interessert i hvordan barn blir til.
Vi kom ganske langt med å fortelle at babyer vokser i magen, og at de deretter kommer ut.
Apekatten hadde misoppfatningen om at barn kom ut navlen, så da lot jeg han like greit se en fødselsvideo på youtube. Gutten tok det ganske pent, og nå vet han iallefall hvordan barna kommer seg ut.

MEN! Det måtte jo selvfølgelig komme spørsmål om hvordan barna kommer seg inn også.
Guttungen hadde først mast litt om å få småsøsken, og jeg hadde sagt at det var ikke så lett.
Dette fikk nok tankene i sving, for plutselig dukket pinadø spørsmålet opp.
Jeg ble litt satt ut der og da, og min pedagogiske side forsvant som dugg for solen.
Først prøvde jeg meg med forklaringen på at en baby begynner som  et lite frø, og deretter vokser.
Men han ville jo selvfølgelig vite hvordan det blir et frø.
Da forklarte jeg at det settes sammen to halvdeler, en fra mammaen og en fra pappaen. Dette utvikler seg til en baby.
Forklaringen min var tydeligvis ikke bra nok, og ett stk pappa måtte trå til.
Han måtte da fortelle hvordan gutter og jenter er ulikt skapt, og hvordan man får satt sammen disse to delene.
Jeg er glad for at han tok seg av den biten der. Jeg var ikke sikker på om jeg skulle rødme eller le.

Etterpå så konkluderte tydeligvis min vitebegjærlige sjuåring med at dette ikke var noe komplisert.

"E det så enkelt å ordne en baby?? Jammen så GJØR DET DA!"

Han virket nesten snurt fordi vi har forklart at det er ikke bare bare å skaffe han en lillesøster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar