tirsdag 10. januar 2012

drinker, ullvotter og bittesmå papirtruser. Et langt reisebrev fra Riga

Nå har jeg kommet hjem fra min lille husmorferie, og det er på tide med en liten oppdatering syns jeg.
De tre dagene fløy avgårde etter min mening, men det var jaggu godt å komme hjem igjen også.
Jeg gikk av vakt klokka åtte om morgenen, og vi skulle ta toget til flyplassen klokka ni.

Det dukket opp en stressa tante litt over åtte for å plukke meg opp på jobb. Hun hadde på sin side glemt lommeboka med førerkortet hjemme, så vi ba en liten bønn om at det ikke skulle være noe politi ute denne morgenen. Vi tråklet oss nedover mot sentrum i morgenrushet og skulle hente en koffert hjemme hos min mor (som også skulle være med på husmorferie).
Rett før vi svinger av til gata hennes så oppdager vi dem.
5-6 politimenn iført sine synlig gule vester.
"shit" tenkte jeg. Hva tante tenkte tør jeg ikke tenke på en gang.
Da var det bare å droppe den veien, vi kjørte en omvei istedet.
Deretter gikk det bare slag i slag. Enda mer kø, biler som ikke kom seg frem, og kaos.
Nei, vi rakk ikke det toget klokka 9, så snillemorfar måtte kjøre oss nedover til en annen stasjon slik at vi skulle komme oss avgårde.

Vi kom oss da omsider på flyplassen, og ombord på flyet som skulle ta oss med til et etterlengtet avbrekk fra hverdagen.

Vel fremme i Riga så kom vi oss til Hotel Riga som skulle være vårt bosted de neste dagene. Beliggenheten var super. Rett ved operaen og en park. Og dessuten perfekt beliggenhet i forhold til gammelbyen og alt annet som var av interesse.

Bilde av operaen, og en liten del av hotellet til høyre.

Den første kvelden dro vi til et kjøpesenter hvor vi spiste middag. Vi rakk aldri noe shopping der siden de stengte før vi i det hele tatt var ferdig med å spise (nå hadde vi fått svidd Visakortet tidligere på dagen)
Vi var innom Rimi for å kjøpe noe drikke.
Jeg hadde lyst på juice, og den grådige delen av meg valgte den billigste juicen på hylla. Det så ut som pærejuice, og kostet halvparten av appelsinjuicen. Nå skjønte jeg ikke et kvekk av det som stod på flaska, men det spilte ingen rolle. Jeg tok en stor slurk, og DER holdt jeg på å brekke meg!
Jeg aner IKKE hva jeg drakk, men det var så sannelig ikke pærejuice!!
Det smakte surkål og buljong, og jeg ble helt dårlig ved tanken på at jeg måtte svelge ned dette skvipet.
Hadde vi vært utendørs hadde jeg spyttet det rett ut igjen.
Min onde venninne lo godt når hun så ansiktsuttrykket mitt. Flaska gikk rett i søpla etterpå!

Dag to ble tilbrakt på et av de største markedene i Riga.
Der kjøpte jeg meg strikkavotter og honning. Faktisk så shoppet jeg særdeles lite på denne turen. Jeg tror mesteparten av pengene gikk med til mat og transport.
Jeg og venninnen min dro en tur til Riga Zoo, og resten av reisefølget valgte vel å svi av enda mer penger.
Riga Zoo var sikkert fin den. Problemet er at det ble mørkt  5 minutter etter vi kom dit, og enkelte ganger jeg usikker på hva slags dyr vi egentlig så. Men vi fikk uansett noe utbytte av det. Og så fikk vi prøvd oss på å ta trikken tilbake til byen.
Apropos det å utforske hva Riga har å by på...
Vi gikk innom et erotisk museum av ren nysgjerrighet (vi som i jeg og venninnen min. Min mor,bestemor og tante var ikke med!)
Vi var de eneste som var der, og ble vist rundt av en sleazy mann som skrøt over at dette var hans private samling.Vel, dette museet bestod av en haug dukker i undertøy, noen kunstmalerier, en vegg dekorert med bilder av halvnakne menn (og en dame for å omvende de homofile kunne han fortelle) og en haug med gjenstander man kan få tak i på morobutikker og på kondomeriet. (kortstokker og teite flaskeåpnere)
Og man må ikke glemme enkelte bilder av suspekte trær som han hadde printet ut fra internett.
Han snakket heller ikke særlig bra engelsk, så vi lurte på noen ganger hva han egentlig prøvde å fortelle. Blant annet hans ivrige fortelling om en-to-tre-fire økser på en blomstereng?? hva hadde det med saken å gjøre? Han prøvde sikkert å være hyggelig, men det var nesten ubehagelig å ha han hengende på seg
Vi var ikke imponert for å si det slik, og vi forlot stedet så raskt vi kunne uten å virke FOR uhøflige.

Søndag ble mye bedre. Da dro vi til Jurmala for å tilbringe dagen på spa.
For å si det slik, det var en herlig dag det.
Godt å bli dullet med en hel dag, og det var ikke noe å si på prisen.
Aromaterapi massasje 1 time, hodebunnsmassasje 1 time, fotmassasje 40 time og et deilig bad i 20 minutter kostet rundt 800 kr. Jeg hadde ikke lyst til å dra når behandlingene var ferdig.
Dagens lille latterbrøl oppstod når jeg kom inn på behandlingsrommet å fikk en badehette og en minimal papir g-streng jeg skulle ha på meg. Den var så liten at jeg lurte på om jeg i det hele tatt kom til å få den på. Og det var jo enda morsommere å tenke på at både mamma og bestemor også mest sannsynlig fikk presentert dette særdeles lekre plagget. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen når de fikk beskjed om å ta den på seg.
Bilde av sensuelt undertøy både foran og bak. Ja, jeg velger å ha superundertøy under på disse bildene.



Vi fikk senket skuldrene hele gjengen, og jeg mistenker at noen av oss kommer til å dra tilbake ved en senere anledning.
Vi tok toget tilbake til Riga, og det er litt morsomt når togbilletten koster rundt 9 kr. Ikke helt det samme som NSB sin minipris akkurat.

Ulempen med Riga er kafekjeden Double Coffee. Vi var noen ganger innom der bare for å kjøpe oss en særdeles deilig kaffedrikk som bestod av kaffe og sjokoladeis.
Dessuten hadde de himmelske desserter også.



Når det gjelder drinkene skal jeg ikke en gang begynne å oppsummere. Men det ble noen Piña Colada
og strawberry daiquiri på kveldene.
Jeg skal IKKE på badevekta på noen dager for å si det slik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar