onsdag 7. september 2011

Alt var bedre før?



Jeg sitter godt plantet i sofaen med villdyret i fanget. Han sitter å ser på ett eller annet barnevennlig program som flimrer over skjermen. Jeg prøver mitt beste å overse dette programmet. Jeg er ikke så overvettes begeistret for alt de sender på de forskjellige barnekanalene.
Jeg, og mange fler med meg er overbevist om at barne tv var mye bedre før.
Portveien 2 er et eksempel. Jeg husker ikke om det var noe særlig bra, jeg bare innbiller meg at jeg likte det veldig godt. Med unntak av Raffen (giraffen som dukket opp av og til) som jeg var livredd. Jeg har fått fortalt at jeg ble på gråten hver gang han snek seg fram på skjermen.

Theodor og Tøydukke Anna var også favoritter.
Mon tro om mine foreldre syns den type programmer var like tåpelig som jeg syns mye av dagens programmer er?
Det jeg ikke liker med mye av det som sendes nå for tiden er at det er så mye bråk og vold.
Japanske figurer som sloss og har kamper. Ninjaer og monstre.
Ungene lar seg fascinere dog.
Det finnes bra programmer på tv nå også, det er ikke det. Men jeg sitter pussig nok med en følelse av at det var bedre før.

Det samme gjelder sommeren.
Nå har det blitt høst ute, og jeg lurer på hvor det ble av sommeren i år.
Var det noen gang sommer i år? Jeg husker noen varme dager hvor det ikke var behov for å ha på genser, men det var ikke særlig mange av dem.
Jeg syns å huske at sommeren varte evig før, og at vi ungene i gata sprang rundt i shorts hele ferien. Det var sol, vannkrig og bading hver eneste dag. Noe regn var det, men jeg kan egentlig bare huske solen.
Rart hvordan den hukommelsen lurer oss. Jeg er egentlig sikker på at været ikke var noe bedre før, men i mitt hode har det blitt sånn.
Og framfor alt, tiden gikk ikke så fort!
Nå flyr ukene raskere enn jeg rekker å trekke pusten.
Forleden dag gikk jeg å gledet meg til våren, nå er det snart jul!
Jula gleder jeg meg masse til, men det er det eneste også. November, januar og februar kan vi glatt hoppe over for min del.
Jeg vurderer å gå i hi.
Så i november feter jeg meg opp på kaker og andre godsaker før jeg legger meg under dyna. Der blir jeg liggende til lille julaften. I jula dukker jeg opp for å lagre enda litt mer mat. Man må jo med seg ribba og pinnekjøttet. Og julemarsipanen!
Første januar går jeg i hi igjen og dere ser ikke mitt blide åssyn før i midten av mars.
Nåde den som vekker en sovende hunnbjørn!
Jeg planlegger derimot ikke å føde en haug bjørnunger når jeg ligger i dvale. Det hadde vært en strek i regningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar