torsdag 6. oktober 2011

Havrepannekaker

Vi prøver en sunnere livsstil her i familien.
Derfor var gleden stor når jeg fant en oppskrift på sunnere pannekaker. Jeg har tidligere lagd pannekaker med en blanding av havremel og hvetemel. Det har fungert bra.
Den oppskriften jeg skulle prøve ut i dag gikk ut på at man koker havregrøt og deretter tilsetter egg, eplebiter og bakepulver. Så bruker man stavmikseren sånn at man får most hele greia. Spe ut med melk.
Det stod i oppskriften at de måtte stekes lenge, og at de kunne falle fra hverandre siden havregrøten ikke binder særlig bra.
Jeg kastet meg over stekingen med iver og glede.

Den første pannekaken fikk en bra konsistens og jeg hadde ingen problemer med å snu den.
Nummer to var litt i grenseland, men jeg hadde ingen store problemer før hjelpsom ektemann skulle trå til. En av oss måtte nemlig gå nedover til SFO for å hente apekatten, og han ville heller steke pannekaker fremfor å gå ut å få seg litt frisk luft.
Han lesset oppi røre i panna, og opplevde dermed at pannekaka ble alt for tykk.
Dette førte til at den ikke ble skikkelig stekt og når han skulle snu den så falt hele greia fra hverandre.
Herr hjelpsom ektemann reagerte da på en saklig og rolig måte som en mann ville gjort.
Han dæljet løs på pannekaka med stekespaden.
Da var det bare å jage han bort fra komfyren for å prøve å redde maten.
Etterhvert fant vi ut at vi skulle pælme hele pannekakerøra over i en ildfast form for å steke dævelskapen i ovnen.
Etter en halvtime så så det ut som en klissete halvbeige masse som var halvstekt.
Vi var sultne hele gjengen så vi spiste det til tross for at det så ut som en kombinasjon av hjernemasse og noe bikkja ville kastet opp etter noen dl gress.
Vi skulle tatt bilde av vårt særdeles appetittvekkelige måltid, men det glemte vi helt i vår iver etter å få i oss noe middag.
Neste gang får det bli skikkelige pannekaker.
Om noen av dere ønsker oppskriften på herligheten så hyl ut.
Da skal dere gjerne få den for min del.
Vi bruker den IKKE igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar