torsdag 18. august 2011

Kyssing av frosker

Enhver kvinne eller prinsesse leter etter den rette.
Enten prinsen på den hvite hesten eller ridderen i skinnende rustning.
Eventuelt den mystiske rockeren i ett eller annet kult band.

Jeg har vært på leting etter prinsen min jeg også. Det ironiske er at han fantes rett under nesa på meg, og jeg hadde nok merket det tidligere hadde det ikke vært for at jeg gikk rundt med nesa i sky som en riktig prinsesse skal gjøre.
På veien fins det mange frosker.
Jeg har snublet i både sleske padder og tvilsomme frosker på veien mot drømmeprinsen.
Heldigvis har jeg ikke møtt på så mange av dem, så sånn sett burde jeg vel være fornøyd.

Den siste frosken jeg kysset før jeg traff prinsen var et klassisk tilfelle av frosk i forvandling.
Han var en ydmyk snill frosk til å begynne med, men utviklet etterhvert egen sær vilje og ble en sta frosk.
Misforstå meg ikke, det var en hyggelig frosk altså. Og jeg så lenge for meg et lykkelig liv i dammen. Men det viste seg at han var ikke den rette frosken for meg.
Mine magiske prinsessekyss endret han ikke til noen prins.
Det positive med denne frosken var at han bidro til et lite froskebarn (på ett eller annet merkelig vis har dette froskebarnet utviklet seg til å bli en apekatt) som bergtok mitt iskalde prinsessehjerte.

Nå har jeg funnet prinsen min, og selv om han ikke kom ridende på en hvit hest men kjørende i en skranglete hvit volvo 240 så var han tydeligvis den rette.
Et kyss og frosken var blitt den prinsen jeg lette etter.
Nå var det min tur til å forvandles.
Prinsessenykkene mine måtte vike til fordel for matlaging og klesvask.
Jeg kunne heller ikke blafre med øyenvippene mine for å få viljen min.
Fra prinsesse til husmor på en-to-tre.
Og prinsen min har blitt en hverdagslig familiefar som jobber, skrur bil og leter etter karius og baktus i tennene på barna.
Men noen ganger dukker frosken i han opp igjen. Særlig når han skal påpeke noe jeg har gjort feil eller burde gjort. Da kvekker han i vei.
Da leker jeg med tanken på å kaste han ut i nærmeste sump sånn at han kan sitte der å kvekke så mye han ønsker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar