mandag 1. august 2011

Amsterdam=spiseferie






Da er vi vel hjemme igjen fra vår lille tur til Amsterdam.

Det var godt å komme seg unna trivelige Trøndelag ei stund syns jeg.
Og for min del kunne jeg gjerne vært litt lenger på ferie.
Men på en måte er det like greit at vi ikke var mer enn 3 netter for da hadde vi spist oss i hjel.
Det føltes litt som de tre bukkene bruse bortsett fra at vi var fire.
Vi trampet over bru etter bru bare for å kunne gå til en café slik at vi kunne spise oss fete.
Vi så aldri noe troll under bruene. Det var derimot massevis av turister på sightseeing som seilte lykkelig av gårde.
Når jeg tenker meg om så var det sikkert noen troll blant dem også.
Den største bukken ville over ei bru til nærmeste pub for å gjøre seg tykk og god på et glass med Heineken.
De to midterste bukkene bruse ville gjerne innom en café for å ete seg lykkelige på belgisk vaffel.
Den aller minste bukken bruse hadde ikke annet valg enn å gå etter med lommeboka. Ingen gir den minste bukken stemmerett.
Når det ikke var øl og belgiske vafler som stod på menyen så var det annen type mat.
Hamburger til frokost? Null problem (som kjent så spiser geiter det meste).
Vi spiste Rijstaffel en kveld da. Et utvalg av indonesiske retter.
Anbefales når man likevel er i Amsterdam.
Jeg storkoste meg også med en pannekake med masse krem,vaniljeis,kokoslikør og sjokoladesaus.
Hvis det ikke gjør en kvinne lykkelig så er det noe alvorlig galt et sted.

Så var det kultur da.
Vi tasset forbi Anne Frank huset. Køen utenfor var avskrekkende nok, så vi valgte bare å se det fra utsiden.
Det ble også en tur til Rembrandt Huis for å være litt ekstra kulturelle.
Nå skal det nevnes at det var den kvinnelige delen av reisefølget som tok seg av den biten.
Vi rakk knapt å nevne til gutta at de kunne sette seg på puben over gata før de pilte av gårde som de hadde Rembrandts gjenferd etter seg.
Vi tok oss også noen runder med biljard, det må jo regnes som kultur det også.
Det må heller ikke glemmes at vi var innom Heineken Experience for å lære litt om ølets historie.
Sånn blir det lykkelige mannfolk av.

Alt i alt har vi hatt en flott tur.
Amsterdam er en flott by og jeg drar gjerne tilbake igjen ved neste mulighet.
Det er mye sjarm i skeive hus og masse kanaler og gale nederlendere på sykkel.

Vi var forresten innom Amsterdam Dungeon for å bli litt skremt.
Der ble jeg dømt til å brennes på bålet fordi jeg har bedrevet heksekunster, samt danset naken rundt i Amsterdam og sunget at jeg trenger en mann eller fler.
En helt vanlig helg med andre ord

1 kommentar: